Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2012

Επικοινωνία και Αισθητική


Η επικοινωνία έχει ως αρχή ότι τίποτε δεν είναι επιπόλαιο και ότι τα σημαντικότερα θέματα διακυβεύονται στην επιφάνεια: η ιδέα που έχουν οι άλλοι για εσάς εξαρτάται από αυτό που αφήνεται να φανεί, και λιγότερο από αυτό που είστε, ενώ μια από τις αποστολές της επικοινωνίας είναι να πράξει τα δέοντα ώστε η εμφάνιση να προσεγγίζει όσον το δυνατόν περισσότερο την ουσία και η αισθητική να συμμορφώνεται με την ηθική.

Μια ηθική αισθητική: πως να δεχτούμε αυτήν την πρόκληση; Κατ’ αρχάς συνειδητοποιώντας ότι τίποτε από αυτά που βλέπουμε και από αυτά που ακούμε, ότι κανένα από τα σημεία που μας κατακλύζουν και μας κάνουν να φαινόμαστε με συγκεκριμένο τρόπο, δεν είναι τυχαίο. Τίποτε δεν είναι σύμπτωση, όλα είναι σημάδια και για να αναφερθούμε στον Βίκτωρα Ουγκώ, η μορφή δεν είναι παρά «το βαθύ περιεχόμενο που έρχεται στην επιφάνεια». Όλοι έχουμε ένα πρόβλημα επικοινωνίας, που τις περισσότερες φορές δεν είναι παρά ζήτημα εμφάνισης. Ας προσέξουμε λοιπόν τη μορφή και το περιεχόμενο θα ακολουθήσει. Ας γίνουμε μετρ της Αισθητικής. Είναι η προϋπόθεση, όχι μόνο για μια εντύπωση που δίνει στους άλλους την αίσθηση ενός καλού οιωνού, αλλά και για μια σωστότερη θεώρηση των ανθρώπων και των πραγμάτων. Λέμε στα αγγλικά: «The better you look, the more you see». Αυτό το λογοπαίγνιο που είναι αδύνατον να μεταφραστεί, όπως και κάθε λογοπαίγνιο, εκφράζει την αναγκαιότητα να έχουμε καλύτερη εμφάνιση για να κατανοούμε καλύτερα. Όλα ξεκινούν από την αισθητική.

Αισθητική σημαίνει κατ’ αρχάς ισορροπία: σεβασμός στην αρμονία των μορφών και των δυνάμεων, σωστές αναλογίες γραμμών, αυστηρότητα ήχων και σχεδίων.

Αισθητική σημαίνει χάρη: διακριτικότητα, υπόμνηση που μάλλον υποβάλλει παρά επιβάλλει, ελαφρότητα κίνησης, πνεύμα που αποχωρίζεται την ύλη όπως ο ήχος του βιολιού ή η γαλήνη του ύπνου.

Αισθητική σημαίνει αυστηρότητα: όλα είναι δουλειά, προσπάθεια, όλα είναι δύναμη της θέλησης και διαρκής απαίτηση. Δεν υπάρχει ομορφιά που να μένει στο περιθώριο.

Τέλος, είναι απλοϊκό αλλά ας το αναγνωρίσουμε: είναι πιο ευχάριστο να ζούμε σε έναν όμορφο κόσμο. Το ίδιο ισχύει για ένα προϊόν η μια διαφημιστική καταχώρηση. Τίποτε δεν μας καταδικάζει στην ασχήμια.

Η αισθητική στη διαφήμιση είναι γαλλικό χαρακτηριστικό. Η γαλλική διαφήμιση δίνει μεγάλη σημασία στην ομορφιά, στο «νόστιμο» και στην αισθητική. Ίσως για να της συγχωρεθούν οι αμαρτίες και σίγουρα επειδή το ωραίο αποφέρει περισσότερα από το άσχημο.


(ΤΟ ΒΗΜΑγνώση, 2007, σελ. 15-16)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου