Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Η χρυσή αναλογία

Η κινηματογραφική ταινία "Pi", ή "π", αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Darren Aronofsky.

Ο Μαξ Κοέν (Sean Gullette), μια μαθηματική ιδιοφυία, πιστεύει πως τα πάντα στην ζωή μπορούν να εξηγηθούν μέσω μαθηματικών μοντέλων και αριθμών. Προσπαθεί να βρει το μοντέλο που διέπει την χρηματιστηριακή αγορά, όταν στο δρόμο μου εμφανίζονται μια εταιρεία, που θέλει αυτό το μοντέλο πρόβλεψης των μετοχών, και μια φανατική οργάνωση Εβραίων, που ασχολείται με την αριθμολογία και πιστεύει ότι το μυστικό του Θεού βρίσκεται σε μία λέξη. Ο Μαξ βυθίζεται όλο και βαθύτερα στην εμμονή του να εξηγήσει το π και ο μόνος άνθρωπος που τον κρατά σε επαφή με την πραγματικότητα είναι ο πρώην καθηγητής του (Mark Margolis). 

Στο απόσπασμα που ακολουθεί παρακολουθούμε τις αναφορές του Μαξ, στον Πυθαγόρα και στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι και στη χρυσή αναλογία:

Θυμάσαι τον Πυθαγόρα; Μαθηματικός, θρησκευτικός αρχηγός. 500 π.Χ. Βασική θεωρία: το σύμπαν αποτελείται από αριθμούς. Μεγαλύτερο επίτευγμα: η χρυσή αναλογία. Εκφράστηκε γεωμετρικά με το χρυσό ορθογώνιο (στους υπότιτλους αναφέρεται τρίγωνο). Υπάρχει μια αρμονική, οπτικά, σχέση μεταξύ μήκους και πλάτους. Όταν τετραγωνιστεί, μένει ένα μικρό ορθογώνιο με την ίδια μοναδική αναλογία. Ο τετραγωνισμός συνεχίζεται … μέχρι το άπειρο.

Θυμήσου τον Ντα Βίντσι. Ζωγράφος, εφευρέτης, γλύπτης. Ιταλία, 15ος αιώνας. Ανακάλυψε ξανά το χρυσό ορθογώνιο και σχεδίασε αριστουργήματα. Συνέδεσε με μια καμπύλη αυτά τα ομόκεντρα ορθογώνια και δημιούργησε τη μυθική χρυσή σπείρα. Ο Πυθαγόρας λάτρευε αυτό το σχήμα, υπήρχε παντού. Στο κοχύλι, στα κέρατα του κριαριού, στη δίνη, στον ανεμοστρόβιλο, στο DNA, στα αποτυπώματα. Ακόμα και στο γαλαξία μας.


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου